Insignes welpen

Werk in uitvoeringLet op! Vernieuwde insignes
De insignes voor de welpen en de eisen die daarbij horen zijn in 2010/2011 helemaal veranderd. De nieuwe insignes en eisen vind je op de website van Scouting Nederland.

Op onze pagina Junglegebruiken vind je ook algemene informatie over insignes.

Deze pagina wordt zo snel mogelijk aangepast.


insigne scouting

Hé, leuk dat je even rondkijkt op deze pagina! Hier vind je (bijna) alles wat je weten wilt over de insignes voor welpen.

Bij elk insigne horen steeds vijf opdrachten. Daarvan moet je er minstens drie doen om het insigne te krijgen. Hieronder vind je per insigne de opdrachten. Natuurlijk kun je als je vragen hebt of als je iets moeilijk vindt, altijd de leiding of je ouders om hulp vragen. Maar uiteindelijk moet je het natuurlijk wel zelf doen.

In het Rimboeboek staat bij veel insignes nog meer informatie en voorbeelden hoe je iets kunt doen of maken. Vraag de leiding dus altijd even of je in het Rimboeboek mag kijken!

Overleg voordat je aan een insigne begint altijd even met de leiding!

Veel succes!

• Ga terug naar de algemene informatie over insignes.

Alle insignes op een rij
Om het je gemakkelijker te maken een insigne te vinden staan ze hieronder nog eens op een rij. Je kunt aan het nummer zien welk insigne je zoekt. Als je op de naam van het insigne klikt, springt het scherm er direct naartoe.

1 Communicatie 9 Wonen 17 Groene vingers
2 Theater 10 Andere wereld 18 Jaargetijden
3 Gastheer / gastvrouw 11 Kokkerellen 19 Reiziger
4 Scouting 12 Boswachter 20 Stap op
5 Beweging 13 Jungle 21 Strip
6 Water 14 Kunstenaar 22 Huisvriend
7 Waterrat 15 Hoogvlieger 23 Primitief eten
8 Winkelen 16 Muzikant 24 In en om het huis


Er zijn ook drie insignes speciaal voor de Dolfijnen. Dat zijn kinderen die net zo oud zijn als de welpen, maar bij een waterscoutinggroep zitten. Voor deze insignes moet je van alles weten over kanoën, roeien of zeilen. Omdat je dat bij ons niet leert, kun je deze insignes niet doen!

25 Kanoën
26 Roeien
27 Zeilen
Verder is er nog een speciaal natuurinsigne:
- Wereldnatuurinsigne welpen

De insigne-eisen
Alle insigne-eisen hieronder zijn gelijk aan die in het Rimboeboek.

insigne communicatie

1 Insigne communicatie
Communiceren is eigenlijk het praten met elkaar en het uitwisselen van kennis. Communiceren kun je op een aantal manieren doen. Met praten natuurlijk, maar ook met beelden.

  • Maak een ganzenbordspel over een ontwikkelingsland met vragen over dat land, het klimaat, voedsel, vervoersmiddelen en eetgewoonten.
  • Interview iemand en schrijf daarover in het groepsblad.
  • Sein met vlaggen, licht of geluid. Maak zelf een seincode.
  • Herken de pictogrammen op bladzijde 74 van het Rimboeboek (vraag de leiding!) en maak zelf 5 pictogrammen die je niet op de afbeelding hebt gezien.
  • Maak een model van een brug over water, zodat je beter met de mensen kunt communiceren.

Ga terug naar het overzicht

insigne theater

2 Insigne theater

  • Voer met je nest een toneelstuk op, waarbij je zelf de regisseur bent.
  • Maak een paar poppenkastpoppen.
  • Wees "showmaster" op een Bonte Avond, bijvoorbeeld tijdens een kampvuur.
  • Schmink jezelf of een ander als een dier of als een Chineesje of als iemand uit een andere wereld.
  • Maak een paar lekkere hapjes klaar voor een feestelijke opkomst en serveer ze.

Ga terug naar het overzicht

insigne gastheer/gastvrouw

3 Insigne gastheer / gastvrouw

  • Verzin een heel nieuw spelletje voor je gasten op bijvoorbeeld je eigen verjaardagsfeest.
  • Bedenk een lekker menu en maak er een mooie menukaart bij.
  • Treed tijdens een Scoutingfeestdag zelf als gastheer op. Ontvang iedereen dus vriendelijk en probeer het je gasten naar de zin te maken.
  • Maak een leuke en originele uitnodiging voor een feestelijke bijeenkomst.
  • Maak een collage van de eetgewoonten in China, Frankrijk, Noord-Yemen, de Verenigde Staten en IJsland.

Ga terug naar het overzicht


insigne scouting
4 Insigne Scouting

  • De paalsteek en de schootsteek kennen.
  • Maak met behulp van de knopen die je kent een ruimtelijk voorwerp van satéstokjes.
  • Teken op papier een eenvoudig kompas met 8 windstreken.
  • Maak een spandoek waaruit blijkt dat Scouting zich zorgen maakt over het milieu.
  • Breng een mondeling bericht over van 25 woorden of vertel iets over Scouting Nederland. Bijvoorbeeld over de geschiedenis van Scouting of over de andere speltakken.

Ga terug naar het overzicht

insigne beweging

5 Insigne beweging

  • Maak een leuke mobiel van allerlei origamifiguurtjes.
  • Leer de spelregels van een teamsport en doe hieraan mee.
  • Wees scheidsrechter tijdens een buitenteamsport.
  • Maak een voorwerp dat door middel van water in beweging wordt gezet.
  • Maak een lijstje van de dingen die je moet eten om al je energie in beweging op te zetten. Denk aan suiker, slagroom, enzovoort.

Ga terug naar het overzicht

insigne water

6 Insigne water

  • Maak een tekening van een watermolen en vertel er iets over.
  • Maak een eenvoudige maar lekkere maaltijdsoep.
  • Maak een modelvaartuig. Bijvoorbeeld een zeilboot of een vlot.
  • Schrijf een spannend verhaal over een vesting, de stad en de manier van verdediging.
  • Ook in Nederland moeten we zuinig zijn met ons drinkwater. Schrijf eens op hoe je daarop kunt bezuinigen.

Ga terug naar het overzicht

insigne waterrat

7 Insigne waterrat
De opdrachten in of op het water mag je alleen doen als er een volwassene bij is en je moet zwemdiploma A hebben!

  • Maak een lijstje van waar je allemaal kunt zwemmen en waar je dan op moet letten. Bijvoorbeeld de stroming in zee, boten op de rivier.
  • EHBO op het water. Weten wat je moet doen bij:
    - een snijwond
    - een schaafwond en
    - kneuzingen.
  • Speel een balspel in het water zoals waterpolo of estafette. Hier kun je natuurlijk allerlei zwemtechnieken voor gebruiken (bijvoorbeeld watertrappen).
  • Verplaats je over water met een vlot, een roeiboot of een ander drijvend voorwerp.
  • Laat zien dat je zwemdiploma A gehaald hebt.

Ga terug naar het overzicht

insigne winkelen

8 Insigne winkelen

  • Maak een reclameposter voor een winkel.
  • Zoek in tijdschriften 10 plaatjes van gezonde voedingsmiddelen.
  • Hou een verkooppraatje om een artikel aan de man te brengen. Denk maar eens aan een marktkoopman.
  • Bekijk 5 winkels bij jou in de buurt. Noteer van iedere winkel 6 artikelen en hun prijzen en maak er een memoriespel van.
  • Ga boodschappen doen voor iemand uit de buurt.

Ga terug naar het overzicht

insigne wonen

9 Insigne wonen

  • Kies een materiaal waarvan je een alarmsysteem kunt maken. Maar wel zó dat je kunt horen wanneer er mensen je huis, kamer of lokaal naderen.
  • Wat voor soorten huisafval zijn er? Maak daar een stilleven van.
  • Maak voor een makelaarskantoor een folder van je eigen huis.
  • Teken met krijt op straat een huis met een aantal verdiepingen en kamers. Dat gebruik je dan om een hinkelspel op te doen.
  • Ontwerp een huis waar iedereen kan wonen. Rijk, arm, gezond en invalide. Maak hiervan met kosteloos materiaal een model.

Ga terug naar het overzicht


insigne andere wereld
10 Insigne andere wereld

  • Maak twee halve wereldbollen. Plak op de eerste kenmerken van jouw wereld en op de andere die van een ander land. Plak ze dan tegen elkaar.
  • Kies uit ieder werelddeel een land en zoek daar de volkssport bij. Vertel daar iets over en speel het spel.
  • Neem contact op met een andere groep uit je stad, uit Nederland of uit het buitenland. Wissel gegevens uit.
  • Bedenk zelf een gebarentaal en probeer hiermee te spreken.
  • Maak speelgoed voor en uit een land dat je niet kent.

Ga terug naar het overzicht

insigne kokkerellen

11 Insigne kokkerellen
Als je de oven, het gasfornuis, de elektrische kookplaten of een vuurtje wilt gebruiken, doe dat dan altijd samen met een volwassene!

  • Maak een originele smulpannenkoek. Denk bijvoorbeeld eens aan ananas, tomaat, kaas, ui, spek, appel of ham.
  • Ken de maaltijdschijf en stel een gezond menu samen.
  • Probeer zelf eens popcorn te maken.
  • Maak een koude rijst- of macaronisalade.
  • Maak een paar geinige verpakkingen voor bijvoorbeeld de popcorn.

Ga terug naar het overzicht

insigne boswachter

12 Insigne boswachter

  • Maak aan de hand van voortekenen een weerbericht voor de volgende dag.
  • Maak een windzak van oude lappen.
  • Leer 10 dierensporen te herkennen en maak een tocht waarin je die dierensporen als ‘richtingaangevers’ gebruikt’.
  • Leg een champignon op wit papier. Zet er een glas overheen, haal het glas na een dag weg en vertel wat je ziet.
  • Bestudeer een dier en maak er foto's van. Verwerk dit in een verslag.

Ga terug naar het overzicht

insigne jungle

13 Insigne jungle

  • Spreid wat compost uit op een krant en bekijk welke insecten er in zitten. Maak er ook tekeningen bij.
  • Maak een jungle na in een doorzichtige fles.
  • Speel samen met andere welpen een tocht in een jungle. Hierbij moet je een denkbeeldige rivier oversteken, over een ravijn trekken en kunnen schuilen in bomen voor de wilde dieren.
  • In de jungle moet je weten wat je wel en wat je niet kunt eten. Maak ijslolly’s van vlierbessen.
  • Maak een werktekening van een hut en bouw die daarna na.

Ga terug naar het overzicht

insigne kunstenaar

14 Insigne kunstenaar

  • Schrijf een gedicht of limerick over een figuur uit de rimboe.
  • Boetseer een beeldje van klei van een rimboedier.
  • Probeer wat ruwe wol op de kop te tikken en weef er een kunstwerk van. Gebruik daarbij ook andere stoffen materialen.
  • Ontwerp een voorwerp waaraan de kok in zijn werk veel heeft.
  • Maak een schilderij over hoe jij denkt dat het toegaat in de rimboe.

Ga terug naar het overzicht

insigne hoogvlieger

15 Insigne hoogvlieger

  • Vertel aan je horde een verhaal over een raket die niet meer wil gehoorzamen en zelf bepaalt waar hij heen gaat.
  • Breng een boodschap over met vlaggen of morsetekens of probeer contact krijgen met een zendamateur.
  • Maak een vlieger.
  • Verzamel verschillende plaatjes van vliegtuigen en zet de namen erbij. Maak daar een mooi boekwerkje van.
  • Laat zien dat je je kunt redden tijdens een ruimtereis en maak een diner van ruimtevoedsel.

Ga terug naar het overzicht

insigne muzikant

16 Insigne muzikant

  • Speel op een muziekinstrument.
  • Wat draagt een muzikant? Je moet zelf de kleding maken en zorgen voor het opmaken van de muzikant.
  • Leer je horde een liedje dat ze nog niet kennen, tijdens een kampvuur of andere feestelijke gelegenheid bijvoorbeeld.
  • Play-back je favoriete artiest. Dus het zingen en de bewegingen precies proberen na te doen.
  • Ken het notenschrift.

Ga terug naar het overzicht

insigne groene vingers

17 Insigne groene vingers
Gebruik voor de opdrachten zoveel mogelijk materiaal uit de natuur, maar probeer de natuur niet te verstoren. Snij of pluk niet zomaar takken af.

  • Maak een kleine kas van hout en plastic en kweek daar wat kruiden in die je later kunt gebruiken bij het eten koken.
  • Kweek 4 plantjes en laat ze binnen of buiten tot bloei komen.
  • Veel planten of kruiden werden vroeger gebruikt om zieke mensen te genezen. Zoek eens 5 van zulke kruiden op en vertel waar ze tegen helpen.
  • Maak een kijktafel of kijkdoos van een stukje plantenwereld uit een bos in Nederland.
  • Laat in een kijkdoos zien wat de gevolgen zijn van de zure regen op de bossen.

Ga terug naar het overzicht

insigne jaargetijden

18 Insigne jaargetijden

  • Maak een natuurkalender.
  • Maak een album van 10 gedroogde bladeren en bloemen uit een bepaald jaargetijde.
  • Maak een zonnewijzer. Laat aan de andere welpen zien hoe hij werkt.
  • Zoek in de natuur naar voorwerpen die gezond zijn. Kun je deze voorwerpen altijd vinden? Noem van andere jaargetijden ook enkele gezonde natuurproducten.
  • Zaai in een bloempot of bak zaadjes in de vorm van een letter. Laat het opkomen. Als zaadjes kun je het beste tuinkers gebruiken.

Ga terug naar het overzicht

insigne reiziger

19 Insigne reiziger

  • Breng eens een bezoekje aan een andere stad en stippel daar een toeristische tocht uit.
  • Maak een lijst van spullen die je mee moet nemen als je op vakantie gaat en laat een lijst met gegevens achter voor personen die niet meegaan op vakantie.
  • Maak een verslag van een zomerkamp of een vakantierijsje met je ouders.
  • Vergelijk de tijd hier met andere landen. Maak daar een lijstje van. Kijk naar minstens 10 verschillende landen en ga uit van 12.00 uur 's middags.
  • Maak een portemonnee waar je bijna zeker van bent dat daar geen geld uit gestolen kan worden.

Ga terug naar het overzicht

insigne stap op

20 Insigne stap op

  • Laat aan anderen zien hoe je naar je favoriete speelplek kunt gaan. Denk daarbij aan veiligheid en wat er mis kan gaan.
  • Maak een quiz voor je horde met vragen over verkeer.
  • Maak een fotoreportage over veilige en onveilige plekken bij jou in de buurt. Doe dit tijdens de spits en op een rustig moment.
  • Waaraan kun je zien wie voorrang heeft en wie voorrang moet geven? Maak een paar modellen van voorrangsborden.
  • In het verkeer gebeuren veel ongelukken. Wat moet je doen als iemand na een ongeluk blijft liggen. Kortom: hoe moet je de politie en dokter waarschuwen?

Ga terug naar het overzicht

insigne strip

21 Insigne strip

  • De leiding vertelt een verhaal. Maak hiervan een stripverhaal, een pantomime of een toneelstuk.
  • Maak een spandoek waarop je automobilisten laat zien dat ze te hard rijden.
  • Trek een krijtstreep over de straat en 100 meter verder weer één. Let ondertussen wel op het verkeer! Hou een stopwatch bij de hand en neem dan samen met een andere welp de tijd op die een auto over die 100 meter doet. Met welke snelheid gaat een brommer over de streep? In welke tijd kun jij die afstand lopen? Maak van al die gegevens een poster.
  • Bedenk zoveel mogelijk vervoermiddelen en hun voor- en nadelen. Schrijf dat op kaartjes en maak er een kwartetspel van.
  • Laat op originele manier zien waarom een uur fietsen gezonder is dan een uur autorijden.

Ga terug naar het overzicht

insigne huisvriend

22 Insigne huisvriend

  • Noem een aantal dieren die je in en om je huis tegenkomt. Geen huisdieren zoals katten en honden, maar mieren, wormen, vogels enzovoort. Vertel er iets bij.
  • Hou in de lente een logboek bij van vogels die gebruik maken van je zelf gebouwde vogelhuisje.
  • Als dieren zich aangevallen of bedreigd voelen, gaan ze zich op een bepaalde manier gedragen. Geef 5 voorbeelden.
  • Maak met een figuurzaak een dierenpuzzel of een dierenkapstok.
  • Je eigen hond of kat moet zich ook aan regels houden. Vertel iets over de opvoeding van je huisdier.

Ga terug naar het overzicht

insigne primitief eten

23 Insigne primitief eten

  • Maak zelf yoghurt.
  • Wat moet je doen als:
    - de vlam in de pan slaat
    - je jezelf of iemand anders aan vloeistof of vuur brandt
    - er brand is?
  • Maak een gevulde paprika of een gevulde tomaat.
  • Waar komen kiwi's, bananen, ananas en dergelijke vandaan? Verzamel minstens 15 vruchten die niet in Nederland groeien.
  • Maak een promander (dat is een geurbal, zie bladzijde 99 van het Rimboeboek).

Ga terug naar het overzicht

24 Insigne in en om het huis
Dit is een nieuw insigne (2006). Je moet in dit geval alle 10 de opdrachten doen!

  • Je moet weten wat je moet doen wanneer er een waterleiding kapot is, een gaslek ontstaat en de stroom in het huis uitvalt.
  • Je moet weten welke voorzorgsmaatregelen genomen moeten worden in het geval er thuis een brand uitbreekt.
  • Weet en benoem de belangrijkste oorzaken van ongelukken in en rond het huis en weet hoe je dit soort ongelukken kunt voorkomen.
  • Weet welke voorzorgsmaatregelen je moet nemen om een inbraak te voorkomen.
  • Je weet hoe je een alarmnummer moet draaien met zowel de vaste lijn als met een mobiele telefoon om de alarmdiensten te bereiken. Weten waar de dichtstbijzijnde openbare telefooncel is en weten waar er ergens anders het alarmnummer gebeld kan worden als je eigen telefoon niet werkt.
  • Maak een lijst met alle nuttige alarmnummers en adressen en zorg dat deze goed in je eigen huis opgehangen wordt. Er moeten in ieder geval de volgende nummers op staan:
    1. Algemeen alarmnummer (112)
    2. Politie
    3. Brandweer
    4. Ambulance
    5. Huisarts
    6. Dichtstbijzijnde ziekenhuis
    7. Tandarts
    8. Noodnummer waar je ouders zijn te bereiken
    9. Loodgieter
    10. Nutsbedrijven (elektriciteit, gas, water)
  • Maak een poster met de 3 meest voorkomende gevaren binnen Scouting, zoals brand, vallen van een toren, hand tussen de deur, kampvuur, snelweg oversteken bij een hike.
  • Interview iemand van de hulpverlening, zoals politie, brandweer of ambulance.
  • Onderzoek hoe veilig jouw clubhuis is.
  • Ontwerp een veiligheidsspel in de vorm van een memorie of een kwartet.

Ga terug naar het overzicht

insigne kanoën

25 Insigne kanoën
Dit insigne is alleen voor Dolfijnen!

  • Laat zien dat je alleen kunt in- en uitstappen, wanneer de kano aan een steiger of goede wallenkant ligt.
  • Laat zien dat je de kano in en uit het water kunt halen op een manier die veilig is en geen schade aan de kano toebrengt. Wanneer het om een kano voor meer personen gaat, mag iemand je helpen.
  • Laat zien dat je een stuk recht vooruit kunt peddelen. Kun je op dat stuk ook zacht en hard varen? Laat ook zien dat je een slalom kunt kanoën.
  • Op het water heb je ook voorrangsregels. Maak een stripverhaal of een poster waarin je de belangrijkste regels uitlegt en laat zien:
    - de SB/BB-regel
    - aan stuurboordwal varen
    - goed zeemanschap tonen
    - klein wijkt voor groot
  • Weet wat je moet doen als je omslaat.

Ga terug naar het overzicht

26 Insigne roeien
Dit insigne is alleen voor Dolfijnen!

  • Voordat je gaat roeien, moet je eerst een aantal dingen doen. Laat zien dat je een roeiboot roeiklaar moet maken. Ook moet je het dagelijks onderhoud (schoonmaken/spullen goed opruimen) van een roeiboot kunnen laten zien.
  • De volgende roeicommando's kennen en uitleggen wat je moet doen:
    - dollen……..in
    - riemen……..toe
    - beide boorden
    - haalt op……..gelijk
    - strijkt……..gelijk
    - stopt……..af
  • De roeicommando's kunnen uitleggen is nog wat anders dan ze ook geven! Je weet nooit wat de boot precies gaat doen bij een bepaald commando. Dit heeft te maken met stroming, je roeiers, de boot en de wind. Laat zien dat je als roerganger de commando's kunt geven om een parcours te roeien (bv. slalom/achtje varen).
  • Roeien is een echte teamsport. Je moet goed op elkaar letten. Ook moet je naar de roerganger luisteren. Laat zien dat je de commando's kunt opvolgen en in een team kunt roeien.
  • Ook op het water zijn er verkeersregels. De hieronderstaande moet je kennen. Laat zien dat je ze kent door het verkeersspel te spelen.
    - goed zeemanschap
    - aan stuurboordwal varen
    - klein wijkt voor groot/beroepsvaart
    - SB voor BB

Ga terug naar het overzicht

27 Insigne zeilen
Dit insigne is alleen voor Dolfijnen!

    • Voordat je gaat zeilen, moet je eerst de boot zeilklaar kunnen maken en klaar maken voor de nacht. Hiervoor moet je in ieder geval de volgende vaardigheden tonen:
      - kikker beleggen
      - achtknoop / mastworp leggen
      - zeilen hijsen
      - zeilen strijken

    • Vertel de leiding minimaal de namen van 20 onderdelen van schip en tuig.

  • Leg aan een nieuw bemanningslid (of leiding) uit, wat onderstaande uitwijkbepalingen betekenen:
    - de SB/BB-regel
    - aan stuurboordwal varen
    - goed zeemanschap tonen
    - duidelijk zijn voor anderen op het water
  • Laat zien dat je de volgende manoeuvres kunt uitvoeren:
    - afvaren van hogerwal en langswal
    - overstag gaan
    - aankomen aan hogerwal en langswal
    en vertel wat het verschil is tussen een gijp en overstag gaan. Wat moet je trouwens doen als er een gijp komt?
  • Verzamel plaatjes van tien verschillende zeilboten en plak ze op een poster of in een boekje. Schrijf bij ieder plaatje de naam van het type boot en wat er bijzonder is aan de boot. Maak er maar iets moois van.

Ga terug naar het overzicht

Wereldnatuurinsigne welpen
 Dit is een speciaal insigne. Het is er voor drie leeftijden. Bij elke leeftijd hoort een aparte kleur. Het insigne voor de welpenleeftijd (7-11 jaar) is een panda op een groene achtergrond, zoals je hiernaast ziet. Je doet dit insigne bij voorkeur in een groep, dus niet alleen.

    • Het doel van het werken aan dit insigne is dat je meer kennis en vaardigheden en een positievere houding krijgt over (de zorg voor) het natuurlijke milieu. Dit laatste moet je laten zien met jouw eigen gedrag. Moeilijke woorden, maar als je het niet helemaal snapt kan de leiding je wel helpen!

  • Neem, zo mogelijk met een groep, deel aan twee van de volgende projecten:
    - Het schoonmaken van een beek.
    - Het maken en verzorgen van een vogelvoederplaats, -tafel of -bad.
    - Het maken of verzorgen van een nestkastje.
    - Een anti-afval actie.
    - Een natuurspoor uitzetten voor de andere kinderen uit jouw horde.
    - Kies een in het wild voorkomend dier, boom of plant en probeer daar zoveel mogelijk over te weten te komen. Laat dat aan anderen zien, bijvoorbeeld met een muurkaart, een logboek of een schetsboek of zoiets.
    - Welke dieren en planten zijn in Nederland beschermd en waarom?
    - Ga eens op bezoek in een dierentuin en een botanische- of heemtuin, een natuurhistorisch museum of bekijk eens een natuurfilm. Vertel anderen wat je gezien hebt, daarbij kun je bijvoorbeeld gebruik maken van foto's, folders, een plakboek en dergelijke.
    - Het verzorgen van een huisdier. Als je een huisdier' hebt, maak dan eens een verslag over de manier waarop het leeft en zich gedraagt en de manier waarop jij het verzorgt. Neem geen in het wild levende dieren als huisdieren. Als zij goed verzorgd worden lijden de volgende dieren niet onder gevangenschap: poezen, honden, konijnen, hamsters, cavia's, duiven, eenden, parkieten, enzovoort.
    - Een dergelijke activiteit die je zelf bedacht hebt en die door je leider of leidster goed is bevonden.
  • Ga met je groep buiten op onderzoek uit en ontdek waar de mens de natuur geholpen en verbeterd heeft én waar de mens de natuur juist schade heeft toegebracht.
    - Schrijf zelf eens op hoe jij vindt dat mensen zich buiten moeten gedragen. Gedraag jij jezelf ook zo?
  • Welke dieren of planten worden in ons land bedreigd?
    - Probeer eens te weten te komen wat daaraan gedaan wordt.
    - Noem eens een paar planten of dieren in de wereld die dreigen uit te sterven. Probeer eens uit te zoeken of daar iets aan wordt gedaan.
    - Doe zelf wat je kunt en informeer anderen bijvoorbeeld door een zelfgemaakte poster of door erover te praten.
  • Probeer iets te weten te komen over een van de volgende dingen en maak er een verslag of een werkstuk van:
    - Hoe groeien planten?
    - Hoe ontwikkelen vlinders zich?
    - Hoe ontwikkelen kikkers zich? (enzovoort)
  • Help jouw omgeving een beetje leuker te maken door planten, struiken of bomen te planten. Bijvoorbeeld in bloembakken, straattegeltuintjes of buiten bij jullie clubgebouw.

Ga terug naar het overzicht

Wat wil je nu doen?
Ga terug naar de pagina Junglegebruiken
Ga terug naar de algemene informatie over insignes
Ga terug naar de welpenpagina
Ga naar de pagina over het Jungleboek